Saturday, January 24, 2009

gaza oh gaza..




















bismillahirrahman arrahim..
assalamualaikum.. berjumpa lagi dalam keluaran kali ini.. dah lama rasanya x menulis di ruangan ini dek kesibukan.. x sempat nak melawat ke cc bila dok kat kampus.. tambahan lagi bka pelbaai jualan kat bilik.. maknanya x bleh nak tinggalkan bilik la.. ermm.. okay pada kali ini tersentuh hati ana untuk menulis mengenai gaza ini.. sedih sekali melihat keadaan anak-anak kecil,pejuanag mujahidin islam yang terkorban dalam edisi serangan tentera israel terhadap gaza.. ana sempat berkongsi sedikit sebanyak sal isu nie dengan roomate ana.. ana pun x berapa tahu bnyk sngat di sebalik isu nie.. jadi 'rumet' ana ni ada la cter sedikit sebnayak sal isu nie.. boleh la ana nak kongsikan dalam ruanagn ni..
GAZA... tempat ni jika dilihat dalam peta palestin.. da terletak di bahagian bawah Palestin n diterajui oleh HAMAS.. di sekeliling Israel terletak tembok besar yang memisahkan dorang ngan negara laen.. Israel terlerak di tengah la.. di bahagian atas kebanyakan diterajui oleh FATAH.. mesti antum dah tahu kan sal sengketa HAMAS n FATAH.Presiden Palestin sekarang ialah Mahmoud Abbas dari FATAH.. walaupun HAMAS menang majoriti tapi segala keputusan terletak pada presidennya. Presiden dorang ni terlantik 10 tahun sekali.. sebelum nie kalu antum ingat YAsser Arafat..hha da la presiden sebelum nie dari HAMAS.. kalu salah tolong perbetulkan ye..untuk pengetahuan presiden Palestin sekarang menganut fahaman BAHA.. ntah la.. da mcam tapi islam tapi plek sket.. ana pun nak kaji lagi sal fahaman nie.. emm..
berbalik kepada isu sekarang kan.. ana tanya kat rumet nape israel serang gaza? da jawab kerana isu politik gak kot... ana pun x berapa nak faham sepenuhnya.. mungkin kerana dorang nak serang HAMAS kot.. sebenarnya banyak prospek leh kita amek dari isu gaza nie.. poltik,keagamaan,kemanusiaan, dll lagi.. sunguh menyayat hati bila tengok ada yang kepala tercabut..kena serang bom fosforus la.. sedih gler.. jadi kita kena la bersyukur sebab kat negara kita MALAYSIA nie x da la serangan mcm g2.. mungkin kalu suatu hari nanti terjadi maka kita pun kena ready gak la pegang senapang kan.. ready nak berjihad ilallah.. insya Allah..
Dari isu ni gak kita leh rujuk kepada pertukaran presiden Amerika baru2 nie kan. dari pemerintahan kejam George W. Bush kepada Barrack obama.. kalu melihat kepada propaganda yang diuar-uarkan oleh da mcam boleh merujuk landskap politik dunia sekarang kan.. antara propaganda yang ana ingat la.. da nak ubah sistem unilateral kepada multilateral,menjalinkan hubungan baik ngan dunia islam,menutup kem tahanan guantanamor dan mengahntar pendamai kat palestin.. betul la kot.. hehe.. tapi yang 2 baru propaganda.. n harapnya da buat la apa yang da kata n kita suma wait n see saje la.. selain itu kita sebagai umat islam kena la berdoa moga Allah selamatkan saudara-saudara kita yang berjuang mempertahankan islam di negara mereka.. TAKBIR!!!

2 comments:

akhawat cairo u said...

salam...
skrg ni, kesedaran tntg isu gaza masih kurang...
teruskan menyebarkn..
kalau rajen pi la blog nie..http://akhisalman.blogspot.com..
ana follow gak blog dia..

akhawat cairo u said...

salam...nie..petikan dari blog akhisalman....
20 petunjuk kepada kegagalan tentera Israel dalam memerangi Gazza selama 22 hari:

Pertama: Pejuang2 Palestin konsisten melancarkan roket kearah Negara Israel. sehingga hari yang terakhir. Pada hari yang terakhir yg (ke22) brieged qassam telah membunuh 9 tentera, mencederakan 18 yang lain, melancarkan 18 roket, 24 missil hown.

Kedua: Pejuang telah meluaskan kawasan sasaran bagi roket sehingga sampai lebih 50 km(ini adalah kali pertama) dan mengenai kawasan Askar Israel yg berhampiran dgn Tel Aviv.

Ketiga: Dof Vesglas Penasihat former prime minister Israel areal Sharon telah mengakui bahawa tentera Israel tidak mampu untuk menghentikan penguasaan Hamas di Gazza.

Keempat: Akhbar Haaretz berbahasa ibrani dari Israel telah menyatakan bahawa tentera Israel telah tersalah strategi yang besar dalam perancangan.

Kelima: Akhbar Lonofel Oserfatour (perancis) berkata Israel mengulangi kesilapan lepas yg sama dalam perancangan ketenteraan.

Keenam: “Newyork times” menyatakan Israel bukan sahaja bermatlamatkan untuk melemahkan hamas bahkan untuk menguatkan gerakan sekular di palestin. Namun semakin gazza di bom ,hamas semakin bertambah disukai oleh rakyat palestin.

Ketujuh: Penulis Jad’un livy menulis di Yediot Ahronot (akhbar Israel bahasa ibrani) berkata “Tujuan utama bagi Israel memerangi Gazza adalah menggugurkan dan menjauhkan hamas dari kerajaan. Tetapi perkara ini tidak boleh dicapai dengan operasi ketenteraan. Operasi ini dihentikan kerana ia gagal.

Kelapan: Prof Richard folk pelapor khas PBB bagi Hak2 kemanusian di bumi palestin berkata : “Israel telah kalah dalam peperangan untuk mendapat kerajaan diiktiraf”

Kesembilan: Jackson dell penolong editor di Washington post telah menulis dibawah tajuk “Pelajaran yang keras kepada Israel”, dia telah berkata: “ Operasi ketenteraan Israel di Gazza telah gagal, tetapi mungkin disana ada jalan keluar.”

Kesepuluh: Dalam akhbar yg sama, Tom Sgive menulis di bawah tajuk “Peperangan orang-orang bodoh Israel”. Dia menyatakan kebanyakan orang Israel percaya bahawa operasi ketenteraan adalah dalam waktu yg singkat dan keputusan pemutus. Namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Edward Copeer telah menulis artikel yang bertajuk “Menghapuskan Hamas dengan kekuatan tentera adalah suatu cubaan yang kegagalan”
Kesebelas: Penulis yahudi Doron Rewzinelm di dalam akhbar haaretz di dalam bahasa ibrani telah menuduh Presiden rejim zionis yang menyebabkan isreal membayar harga yang mahal dalam peperangan tersebut. Peperangan ini perlu dibayar yang sangat mahal dan mengakibat kemudaratan yang tidak mampu untuk dipulihkan.

Keduabelas: Barisan tentera2 simpanan Israel diselubungi dengan ketakutan setelah menteri pertahanan yahudi ehud barak mengarahkan supaya memindahkan ribuan tentera. Tentera ini mendapat latihan keras di utara palestin dibawah seliaan ehud barak sendiri. Ini disiarkan di tv 2 israel.

Ketiga belas: 200 orang Israel yang enggan kepada khidmat ketenteraan telah melakukan tunjuk perasaan di hadapan bangunan kementerian pertahanan di tel aviv sebagai tanda simpati terhadap rakan mereka yg dihukum kerana tidak berperang di gazza.

Keempat belas: Akhbar Yediot Ahronot berbahasa ibrani menyatakan bahawa serangan Israel ke atas gazza membawa kepada protes yang memusuhi Israel di seluruh dunia.

Kelima belas: Menteri luar Israel Tzipi livni menyatakan bahawa dia menerima tanggapan baru dari media barat terhadap rejim yahudi ketika sidang akbar di pusat akhbar wasington Amerika Syarikat pada petang Jumaat 16/1. Salah seorang wartawan telah memanggilnya sebagai pengganas.

Keenam belas: Laman web Israel ynetnews.com telah melaporkan kata-kata pegawai tentera Israel colonel yigal slovik “sy menyarankan dgn apa yg telah berlaku skarang kita tidak patut menyingkirkan hamas, kerana hamas akan mengambiil pengajaran drpd konflik yg telah berlaku dan tampil lebih kuat utk confrontasi seterusnya.” Kata2 kolonel ini menjadi tajuk utama “Hamas will grow stronger'
Ketujuh belas: Dalam laman web alzoa.com menukilkan dari akbar tisyrin siasah (Dimascus) menyatakan bahawa dua akhbar perancis menyebut bahawa hamas adalah satu2nya pihak yang mendapat keuntungan.

Kelapan belas: Laporan ekonomi Israel menyatakan bahawa roket2 pejuang menyebabkan kepada kerugian jutaan dolar yang ditanggung oleh kilang-kilang di selatan Israel.

Kesembilan belas: Laporan ekonomi Israel menyebutkan perbelanjaan untuk 50,000 tentera simpanan Israel sahaja telah mencapai 225 juta shekel.

p/s:maaf arr kalau commnt nie panjang...

Kedua puluh: Laporan ini juga menunjukkan perbelanjaan perang gazza sehari mencapai 130 juta shekel.

Akhirnya Perdana menteri Israel mengumumkan genjatan senjata sebelah pihak menununjukkan kekalahannya kerana tidak mahu menyebabkan kerugian dan kekalahan yang lebih besar lagi.