Thursday, December 11, 2008

kuliah agama..

Bismillahirrahmanirrahim..

salam sejahtera diucapkan kepada sapa2 yang sudi lawat blog nie..cuma coretan yang x seberapa dibandingkan ngan ruanngan my old fwen akmal fahmi.. huhu.. ana mang bangga ngan da.. da bnyk berubah da..erm.. papun dalam kita menyampaikan sesua2 perkara kita kena ar mendalami ilmu2 agama kan... dalam hujung minggu nie rasa seronok sangat bila dada yang dah lama gersang ngan ayat-ayat quran pergi mendengar tazkirah dari guru-guru agama di masjid.. Pada malm jumaat lepas,pas balek men bola ayah ana ajak g masjid katanya ada tok guru indonesia maghi masjid bakar arang.. Ustaz 2 nama da kalu x salah.. Kiai Nururdin Al Banjari Al Makki.. beliau penah mengajar di mekah kepada orang2 yang faham bhasa melayu.. mang teruja gak ar bil ag kuliah da.. anta isi da.. ana jus letakkan mein point moga kita dapat sedikit perkongsian dalam coretan kali ini..
7 tiket untuk masuk ke Surga..
1. mendapatkan haji yang mabrur...
2. mengambil wudhu' yang sempurna umpama bilal bin rabah.
3. sanggup untuk menjaga barang diantara dagu dan hidung serta di kedua belah paha
4. beramal dengan surah al-ikhlas..
5. beramal dengan asma Allah Al-Husna
6. mudah dalam memberi,menjual,menerima dan membayar..
7. istiqamah bersolat asar dan subuh berjemaah
Ini la antara pengisian yang diberi dalam kuliah beliau.. ada bnyk g.. moga kita hafal n amal yang ni dulu ye.. Then pas2 ada pengumuman ada kultum pas subuh kat Masjid Kg. Raja.. dan akan diberi oleh "Ustaz budak"..pelik gak mendengar so ana ajak ayah ana g dengar.. mang menarik n semangat sekal i memberi pengisian dan sekali tengok da mcm bekas pengerusi IQRaC yang dulu iai2 Arif Hakimi.. tingat lak kat da.. tapi ustaz budak 2 ceramah mang bg semngat kat ana yang budak muda pon ley bagi ceramah.. btol ak.. tapi kena bnykkan ilmu didalm dada dulu.. huhu.. erm..
pas2 khatib time khutbah tadi pon cta sal perbezaan pendapat lak.. khatib 2 namaust fauzi tahir..
bnyk input yang dapat dalam khutbah 2 tapi cta satu je la.. dalam perbahsan mengenai perbezaan pendapat.. dalam satu hadis nabi bersabda.. lebey kurang la maksud da.. Jangan kamu semayang asar kecuali di Quraizah.. Then dalam arahan ni ada 2 gologan sahabat yang berbez apendapat.. golongan pertama semayang asar dalam perjalanan kerana mereka memahami maksud tersirat disebalik arahan nabi.. mereka faham nabi suruh mereka cepat tapi mereka x sempat juga untuk sampai di quraizah jadi semayang di tengah jalan la.. then satu golongan g semayang maghrib di quraizah n qadha semayang asar skali kerana mereka mengambil maksud tersurat dari arahan nabi.. Sesampainya disana mereka bertanya kepada nabi dan nabi x beri sebarang komen terhadap perbuatan para sahabat tadi.. ermmmm setakat 2 ja.. then sebagai muhasabah, khatib 2 menambah.. zaman sekarang nie ada lak astu golongan g yang mana asar pun x semayang maghrib pon x semayang.. ermmm.adakah kita termasuk dalam golongan tersebut? Wal 'iazubillah.. cukup setakat perkongsian kali ini.. berjumpa lagi dalam sambungan kisah abg din yang x habes g ri2.. hehe.. salaan... Sirru 'ala barakatillah..

7 comments:

kEyNAh said...

salam..
ang pun apa kurangnya.
aku pun bangga ngan akmal gak..
dia byk berubah dah skang..(jgn la dia bca.. hahaa
tapi ang pun byk berubah..
mungkin ang xjmpa cra ang dlm menulis lg..
insyaallah satu hari nti ang jumpa...

akmal fahmi said...

ya Allah..awat la ada nama aku plak nih..wawawa...malunya..

kEyNAh said...

hahahaa...
kan dah kantoi..

mohammad fahmi bin idris said...

huhu.. haha.. jumpa kat sni lak dah. hehe.. insya Allah tapi 2 ar kan.. nak cta sal agama tapi diri pon penuh ngan dosa.. tapi manusia mana pon x sempurna..bumi mana x ditimpa ujan kan.. bermadah lak

Apis said...

Btoi Fahmi...
Manusia ni x smpurna...
Tp jgn lupa, Rahmat Allah S.W.T ni Maha Luas...
Dia Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang...
Dia Maha Menerima Taubat HambaNya...
Harap2 kita ni tgolong la dlm puak Ahli Sunnah Wal Jamaah...
Satu puak dari 73 puak yg Nabi kata selamat
Dan jauh dri 72 puak yang sesat lg menyesatkan...
Insya Allah...
Nnti mu jumpa ngan Syeikh Nuruddin Al-Banjari Al-Makki lagi mu krm slm kat dia noh...
Ngan lafaz Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

mohammad fahmi bin idris said...

ermmm.. insya Allah.. 2 pon kalu da mai lagi la.. tapi wak2 kuliah 2 mcm semayang jumaat 2.. rame gla orang.. x sempat g jumpa da..

sticker said...

goujian43
match731
deaf330
adjure03
ague603